Şebnem Ferah'ın Röportajları

Salı, Ekim 31, 2006

Anneme müzisyen olduğumu söylemeyin!

Röportaj: Anneme müzisyen olduğumu söylemeyin!

Kaynak: Perdeler.Cjb.Net

Kiminle: Sonay Sayılan (Popsi)

Tarih: 26 Mart-1 Nisan


Universite sinavini kazandiginda uzulen ilk insan herhalde Sebnem Ferah'tir. Volvox grubu ile birlikteyken ODTU'de Ekonomi okuyan Sebnem Ferah,muzik calismalarini aksatiyor gerekcesiyle anne ve babasinin tum itirazlarina ragmen okulu birakmis. Rock oyle kanina girmis ki,bunu artik yasam bicimi olarak benimsemis. Muzigine ne kadar ciddi olarak yaklastigini albumdeki performansi ile belli ediyor. Annesine soylemeyin ama, bizce de Sebnem gercek bir profosyonel.



POPSI: Muzik disinda Sebnem Ferah'i pek tanimiyoruz. Bize kendini kisaca anlatir misin?

SEBNEM FERAH: 1972 dogumluyum. Ilkokuldan beri muzikle ugrasiyorum. Aktif olarak ugrasmaya ortaokul yillarinda basladim. Bir sure amator bir grupta sarki soyledim. Son olarak, herkesin bildigi Volvox'u kurduk. Ayni donemlerde gitar dersi almaya basladim. 1994'e kadar birlikte caldik. Ondan sonraki iki yil da bu album icin hazirlandim.

POPSI: Muzige yeni basladigin yillarda solo album cikarmayi dusunuyor muydun?

SEBNEM: Solo albumumu bir gun yapacagimi biliyordum. Cunku her muzisyen deneysel haklarini kullanmak ister. Ama genelde, Volvox'la beraber album yapmayi dusunuyordum. Fakat gruptan bazi arkadaslarimin ayrilmasi, bir de grup olarak artik uretemez hale gelmemizin etkisiyle, "Madem kendi muzigimi yapiyorum, o zaman solo album hazirlayayim" diye dusundum.

POPSI: Peki sartlar bir gun elverisli olursa, eski grup arkadaslarinla birlikte album yapmayi tekrar dusunur musun?

SEBNEM: Birlikte calmak olabilir,cunku biz birlikte olmayi cok seviyoruz. Ama birlikte bir album yapmamiz mumkun degil, cunku hepimizin ayri ayri sozlesmeleri var. Ozlem'i ve beni kastediyorum.

POPSI: Senin kasetin son yillarda cikan en iyi pop-rock kasetlerinden birisi sayiliyor. Disaridan baktiginda sen de katiliyor musun?

SEBNEM: Oncelikle cok tesekkur ederim, cunku biz bunun icin cok ugras verdik. Albumde Iskender Paydas, Tarkan Gozubuyuk ve Demir Demirkan ile calistik. Ama gercekten album boyunca satis ya da benzeri kaygilar hic yoktu. Sadece bastan sona kadar dinlenebilen,dunya standartlarinda sound'a sahip olan, bilindik rock kaliplarinin disinda, deneysellige de yer verilen bir album olmasi icin ugrastik. 10 parcasi varsa 10'unun da dinlenmesi icin ozendik. Bu kadar ozendikten sonra olmamasi icin bir sebep yok ama insan cok tedirgin oluyor. Su anda normal karsiliyorum. Cunku hakikaten hic sisirmece yapmadik.

POPSI: Sezen Aksu ile calistin. Nasil bir duygu?

SEBNEM: Benim Sezen Aksu ile Sertab ya da Levent'in yaptigi gibi bir calismam yok. Dolayisiyla, kisisel olarak cok fazla tanimiyorum. Sadece sozler konusunda yardima ihtiyacim oldugu zaman, bir kelime, bir cumle, herneyse teknik bir hataya dusmemek icin basvurduk. Onun icin herkesle profesyonel anlamda calismak nasilsa, onunla da kisiligiyle dogru orantili olarak oyle. Daha cok yapimcim kategorisinde. Yani, kendisiyle ozel bir muzikal calisma yapmadik.

POPSI: Eski grup arkadasin Ozlem Tekin'in, albume katkisi oldu mu?

SEBNEM: Manevi olarak destegi her zaman yanimdaydi. Sik sik studyoya geldi gitti.

POPSI: Kendi yazdigin ve besteledigin sarkilari soylemeyi tercih ediyorsun. Neden?

SEBNEM: Ben artik bu donemdeki sarkicilarin buna yonelmesi gerektigini dusunuyorum. Bu demek degildir ki, her sarkici besteci olmak zorunda. Ama bu yillarda sarki soylemek, muzik yapmak, soz yazmak kadar tavrin da onemli oldugunu dusunuyorum. Bu da inandigin seyi soylemekle oluyor. Dolayisiyla kendin beste yapman, soz yazman gerekiyor. Ben aksini zaten cok zor dusunebiliyorum. Ama genelde; kendi sesimi tanidigim icin, kendi duygularimi ifade etmeyi sevdigim icin, kendi yazdigim parcalari soylemeyi seviyorum.

POPSI: Bu ilk albumde yapmak istedigin herseyi yapabildin mi?

SEBNEM: Icimde kalan birsey yok. Bu,zaten kisa donem albumu degil. Yapmak istedigim daha cok sey var, bitmis degilim. Arti bu album yalnizca benim muzikal kariyerimin baslangici. Yani muzikal kariyerimi onunla sinirlandirmak istemem. Kendim icin olumlu bir baslangic yaptigimi soyleyebilirim. Yapmak istediklerimi maksimum oranda yaptim.

POPSI: Kasette seni rahatsiz eden birsey oldu mu?

SEBNEM: Yooo, hayir. O kadar genis bir ekip ile calisinca tonmaister'indan tut, Iskender'lere kadar hemen hemen her parca icin dort-bes duzenleme yaptik. Herkesin her parcada fikirleri farkli oldugu icin yanilma payini minimuma dusurduk. Onun icin mutluyum. Beni en cok sound'u ilgilendiriyordu. Onu da hallettigimiz icin mutluyum.

POPSI: Ogrencilik yasamina donelim. Neden ODTU Ekonomi bolumunu birakip Istanbul Universitesi Ingiliz Dili ve Edebiyati bolumune gectin?

SEBNEM: Cunku Istanbul'a gelmek ve Volvox'la calmaya devam etmek istiyordum. Butun arkadaslarim Istanbul'daydi. Ayrica muzisyen olmaya coktan karar vermistim de farkinda degildim. Aslinda neden ODTU'ye gittigimi tartismak lazim. Sonra okul cok fazla vaktimi almaya basladi. Kendi kendime "Ben bu okuldan mezun olsam bile muzisyen olacagim. Oyleyse niye vakit kaybedeyim?" dedim. Cunku ben, bir yere yogunlasiyorsam butun olarak kendimi veririm. Mesela butun bir gun muzikle ugrasirim. Ya album dinliyorum ya da gitar calisiyorum. Dolayisiyla, yumusak bir gecis yapmam gerekiyordu. Bu nedenle annemlere okulu birakip tekrar sinava girecegimi soyledim ama benden hayir gelmeyecegini anladilar. Ve okula devam etmedim,etmeyi de dusunmuyorum. Zannediyorum ogrencilik surem doldu.

POPSI: Konselere basliyorsun, nerelerde konser vereceksin?

SEBNEM: Ilk konser Izmir'de, sonra Eskisehir, Ankara, Istanbul... Mumkun olan her yere gitmek istiyorum. Uzun sureli bar calismasindan cok konser vermek istiyorum. Cunku yaptigim albumun buna daha musait oldugunu dusunuyorum. Zaten kendimi sahnede daha rahat hissediyorum, orada performansim daha yuksek. Rock muzik, canli performe edildiginde daha iyi olur.

POPSI: Klip calismalarin devam edecek herhalde. Sirada hangi parca var?

SEBNEM: Bu konuda kesin kararim yok. Cunku herkesten farkli farkli oneriler geliyor. Mesela; radyolarda baska bir sarkim on plana cikmis oluyor, arkadaslarim baska birsey oneriyor, ben baska birsey dusunuyorum. "Firtina" olabilir, "Bu ask fazla sana" olabilir, "Durma" olabilir. Hic bilmiyorum, hic emin degilim. Ama cok klip cekmek istiyorum.

POPSI: Yoksa sen de Soner Arica gibi butun kasetine klip mi cekeceksin?

SEBNEM: Yok, o kadar degil. Kendisini cok takdir ediyorum, inanilmaz bir caba. Ancak ben, bu album sayfasini cok uzun tutmak istemiyorum. Yazin konserleri yapip sonra ikinci album icin calismaya baslayacagiz.

POPSI: Bir album icin klip cok onemli, degil mi?

SEBNEM: Klip, kasetin tanitimindan cok beni ifade etmeli. Benim yolda nasil baktigimi, sarkiyi nasil soyledigimi yansitabilmeli. Ayrica goruntu acisindan, kendi icinde tasidigi deger acisindan dunya standartlarinda olmali. Kotu kliplere hic tahammul edemiyorum ama iyi muzige de cok kotu bir klip cekilmesine imkan yok. Bunlar, anlayis paralelligini gerektiriyor.

POPSI: Ikinci kasetin icin ne gibi planlarin var?

SEBNEM: Ikinci album hakkinda konusmak icin erken. Kendi parcalarimi yapiyorum. Bu nedenle, o donem yasadigim seylerden etkileniyorum ve o ruh hali albume yansiyor. Hem muzikal olarak hem de sozlerde boyle oluyor. Onun icin, soyle olacak, boyle olacak demek cok zor. Ilk albumle ortak noktalari olacak ama farkli noktalari da olacak. Cunku insan kendini taniyor, neyi kendine daha yakin hissettigini, neyi daha iyi tasidigini biliyor. Her ne kadar kendi besten bile olsa bir sure sonra senden uzaklasabiliyor. Simdi onlarin farkina variyorum, ogreniyorum. Ikinci albumu hep birlikte gorecegiz.

POPSI: Ingilizce sarki soyleyecek misin?

SEBNEM: Ikinci albumun icine koymayi dusunmuyorum da, ikinci albumume paralel olarak yurtdisina yonelik bir sey yapmayi denemek istiyorum, sirketim eger yardimci olursa. Biliyorsunuz; Raks, Polygram'a ortak oldu. Iki parcalik bir single ile yurt disina acilmayi dusunuyorum ama bunun icin de sozlesme yapmak lazim.

POPSI: Ne zaman sahne calismalarin baslayacak?

SEBNEM: Nisan ayinin sonlarindan itibaren Istanbul'da surekli bir yerde olacagim ama neresi olacagini henuz bilmiyorum.

POPSI: Simdiden sonra neler yapacaksin?

SEBNEM: Kisa vadede,bu albumu cok iyi tanitmak istiyorum. Albumun icerigini insanlara anlatmak istiyorum. Cunku hala algilanmasinda bazi problemler oldugunu dusunuyorum. Yeni seyler Turkiye'de mutlaka cok yadirganiyor. Sevilse de ya icine cok fazla anlam yukleniyor ya da ici bosbir sekilde seviliyor. Ben ne yapmak istedigimi,duygularimi, dusuncelerimi anlatmak istiyorum. Sesim, sagligim elverdigi surece album yapmaya devam edecegim. Mumkun olan en buyuk kitlelere!

POPSI: Seni en cok sinirlendiren sey nedir?

SEBNEM: Yalan ve insanlarin sahtekar olmasi cok sinirlendirir. Hic tahammulum yok, hemen uzaklasirim.

POPSI: Aska inanir misin?

SEBNEM: "Ask herseyi affeder mi?"... Ask gecici birsey, ruh bozuklugu gibi bir sey. Yasanir, sonra da biter. Inaniyorum tabii...

POPSI: Yeni popcular hakkinda ne dusunuyorsun?

SEBNEM: Aslinda yadirgiyorum. Bir taraftan da yadirgamiyorum. Birileri bunlari aliyorsa, bunu tartismanin bir anlami yoktur. Ben, genel olarak, muzik yapan herkes cok yetenekli olmali diye dusunuyorum. Bunun yaninda birtakim yetenekli olan insanlarin (cok ozel bir karizmasi olabilir, cok ozel espri yetenegi olabilir, cok ozel enstruman calma yetenegi olabilir, cok ozel bir ses rengine sahip olabilir) on plana cikmasi gerektigini dusunuyorum, dunyada boyle oluyor. Turkiye'de birak yetenekli insanlari, zorla sarki soyleyen insanlar oldugunu biliyorum. Banda zorla soyluyor, hayatta canli soyleyemiyor. Bunu, acikcasi cok yadirgiyorum. Bu cok buyuk bir sahtekarlik ve muzikal hicbir yani yok. Belki boyle olmali ki gercekten iyi olanlar anlasilsin.

POPSI: Son zamanlarda kimleri dinliyorsun?

SEBNEM: Teoman'i dinliyorum. Albumu cok guzel.

POPSI: Pop-rock'taki gelismelere ne diyorsun?

SEBNEM: Aslinda guzel gelismeler var ama gecen sene cikan kasetlerin buna iyi ornekler teskil ettigini dusunmuyorum. Gecen sene cok ticari seyler vardi. Muzik, ticarete endeksli olmamali. Isin ticari kismi ile yapimci ilgilenmeli, ama Turkiye'de boyle olmuyor, sarki soyleyen de ilgileniyor. Yillardir muzigin surekli cok kotuye gitmesi ve son dort-bes yildir da "pop patlamasi" denilen seyin olmasi bence bununla alakali. Ama bu yil cok daha farkli. Cunku rock'in da artik bir alicisi oldugu icin yapimcilar cok ilgileniyor. Cok daha iyi seyler cikacagina inaniyorum.

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home